Kaip Lietuvoje esantys elektriniai autobusai atlaiko šaltį ir sniegą?
-
elektriniai autobusai Lietuvoje jau nebėra egzotika. Penkis elektrinius „Karsan Jest“ eksploatuoja bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“, tris – Tauragės autobusų parkas, be to, vis daugiau keleivinių transporto priemonių gamintojų pateikia elektrinius autobusus šalies vežėjams išbandyti.
Pastaruoju metu Lietuvą užklupęs gausus sniegas bei šaltis patikrino, kaip elektrinės transporto priemonės važiuoja žiemos sąlygomis. Apie tai kalba elektrinius autobusus eksploatuojantys autobusų parkų vadovai bei įrangą jiems gaminantys specialistai.
Didesnių problemų nebuvo
Pasak autobusus eksploatuojančių įmonių vadovų, elektriniai autobusai važiavo ir per šalčius. „Didesnių problemų su elektriniais autobusais mūsų bendrovėje nekilo“, – trumpai situaciją komentavo bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Rimantas Markauskas.
Tauragės autobusų parko direktorius Rimantas Martinavičius sako, jog visi trys – vienas „Solaris“ ir du IVECO – autobusai važiavo ir per šalčius, sustoję nebuvo: „Pasitaikė šiokių tokių gedimų, tik jie nebuvo susiję su šalčiu. Kartą vienas autobusas negalėjo išvažiuoti į maršrutą, nes baterija pernakt neįsikrovė, galbūt naktį netikėtai nukrito elektros įtampa, tiesiog vairuotojas rado autobusą su neįkrautomis baterijomis“.
Pasak R. Martinavičiaus, elektriniai autobusai pasirodė netgi geriau už dyzelinius. Po miestą jie ir per šalčius kasdien nuvažiuoja iki 170 kilometrų. „Daugiau problemų kyla su „Solaris“ autobusu, nes jo šilumos siurblys veikia nuo elektros baterijos, todėl energijos sunaudojama daugiau, jos reikia ir autobuso salonui šildyti. Dėl šios priežasties autobusą reikia papildomai įkrauti, kad galėtų važinėti mieste visą dieną. Leidžiame „Solaris“ į trumpesnius maršrutus arba ten, kur galima baterijas įkrauti papildomai. Netrukus išspręsime ir šią problemą – žadame diegti greitojo įkrovimo stoteles, jau skirtos tam lėšos, projektas eina į pabaigą“, – dėsto Tauragės autobusų parko direktorius.
Jo teigimu, geriau pasirodė IVECO autobusai, kurių šildymo sistema – dyzelinė. Vis dėlto ir šie autobusai naudojo maždaug 10 proc. daugiau energijos nei įprastai. „Reikia palaikyti tinkamą temperatūrą salone, kad keleiviams važiuoti būtų komfortiška“, – pabrėžia R. Martinavičius.
Nepaisant kai kurių trūkumų žiemą, elektrinius autobusus Tauragės autobusų parko vadovas vertina teigiamai. Netrukus parką papildys dar du elektriniai autobusai, viešųjų pirkimų konkursas jiems įsigyti jau įvykęs. Vėliau tauragiškiai pirks dar keturis elektrinius autobusus, tuomet visi mieste važinėjantys autobusai bus elektriniai. Taip pat žadama diegti elektroninio bilieto sistemą, informacinius stendus keleiviams ir pan.
Specialisto įžvalgos ir patarimai
Kompanijos „Elinta Motors“, kurios sukurta elektros įranga sumontuota tauragiškių IVECO autobusuose, vadovas Laurynas Jokužis sako, jog šiuo metu bendrovė jau įdiegusi elektros įrangą maždaug 100 automobilių (svorio kategorija – iki 7 t) nuo Lofoteno Norvegijoje iki pietų Vokietijos ir transporto priemones nuolat stebi. „Pietinėje Europos dalyje didesnių pokyčių žiemą nematyti, bet šiaurės šalyse elektros energijos sąnaudos padidėja. Visi į šiaurę pristatomi autobusai šildomi dyzeliu, jo sąnaudos nedidelės, per valandą autobusai šildymui sunaudoja vos po 0,5- 0,8 litro dyzelino“, – sako L. Jokužis.
Pasak jo, vis dėlto ir šie autobusai per šalčius elektros energijos sunaudoja daugiau. Tauragėje vidurkis lapkričio mėnesį buvo 470 kWh/km, gruodžio mėnesį atitinkamai 510 kWh/km, o sausio gale padidėjo iki 650 kWh/km. „Be abejo, elektros naudojimui įtakos turi ir sniegas ant kelio, ir sumažėjęs slėgis padangose bei kiti veiksniai, tokie kaip reduktoriai ar sukietėję tepalai“, – sako L. Jokužis.
Elektriniuose IVECO įdiegtas baterijos pašildymas, jos šildomos naktį bateriją įkraunant, todėl rytą užvedant autobusus didesnių problemų nekyla.
Paklaustas, koks baterijų įkrovimo būdas geriau tinka šalims, kur žiemą temperatūra nukrenta gerokai žemiau nulio, L. Jokužis pataria geriau pirkti autobusus su baterijomis, įkraunamomis nuo stacionaraus šaltinio. Be to, baterijos turėtų būti pakankamai talpios, kad autobusas galėtų nuvažiuoti ilgesnį atstumą. „Tokiu būdu maršrutus organizuoti paprasčiau, reikia mažiau investuoti į infrastruktūrą. Dabar jau yra didžiųjų autobusų, kurie vieną kartą įkrautomis baterijomis nuvažiuoja iki 300 kilometrų. Mano nuomone, baterijų įkrovimas naudojant pantografą nėra 100 proc. patikimas“, – pabrėžia L. Jokužis.
Elektrinį autobusą „Yutong“ sausio pabaigoje Alytuje turėjo progos išbandyti ir bendrovė „Kautra“, bet dėl transporto priemonės gedimo, nesusijusio su elektros įranga, bandymai nebuvo baigti.
Elektrinių autobusų netrukus Lietuvoje turėtų padaugėti, jų už ES lėšas žada įsigyti ir keletas mažesnių šalies autobusų parkų.
Lina Jakubauskienė
-